کارگاه «زیست اقتصادی در نهجالبلاغه» با استقبال گسترده دانشجویان برگزار شد
کارگاه «زیست اقتصادی در نهجالبلاغه» با ارائه دکتر واعظ و استقبال گسترده دانشجویان در چهارچوب سلسله نشستهای تخصصی سومین کنگره بینالمللی نهجالبلاغه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی کنگره بینالمللی نهجالبلاغه، کارگاه «زیست اقتصادی در نهجالبلاغه» با ارائه دکتر محمد واعظ برازانی در محل سالن امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، برگزار شد. عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با تأکید بر فرا-زمانی بودن قواعد کلی اندیشه اسلامی در نهجالبلاغه، بر اهمیت استخراج «مکتب، نظام و رفتار اقتصادی» بر اساس قرآن و نهجالبلاغه تأکید کرد.
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در این جلسه که با استقبال گسترده دانشجویان رشتههای مختلف همراه شد، با تشریح تفاوت میان مکتب، نظام و رفتار اقتصادی، گفت: با توجه به عبارات امیرالمؤمنین، میتوان هر سه عنصر «مکتب»، «نظام» و «رفتار» را در نهجالبلاغه احصاء کرد.
زیست بوم اقتصادی از دیدگاه نهجالبلاغه یک مفهوم چند بعدی است که در آثار امام علی (ع) به وضوح مورد بررسی قرار گرفته است. این مفهوم به عنوان یک سیستم اقتصادی که بر اساس هماهنگی و همزیستی بین اقشار جامعه و منابع طبیعی استوار است، تشریح میشود. امام علی (ع) در نهجالبلاغه به توازن و هماهنگی بین اقتصاد، محیط زیست و اجتماع تأکید دارند و بر اهمیت حفظ تعادل در این سه بُعد تأکید میکنند.
زیست بوم اقتصادی از دیدگاه نهجالبلاغه به عنوان یک سیستم اقتصادی پایدار و هماهنگ توصیف میشود که به حفظ تعادل در استفاده از منابع طبیعی، توزیع عادلانه درآمدها و حفظ حقوق اجتماعی تأکید دارد. این مفهوم بر پایه اخلاق و عدالت اجتماعی بنا شده است و به توازن بین نیازهای فردی و جامعهای توجه دارد.
امام علی (ع) در نهجالبلاغه بر این باور بود که استفاده هوشمندانه از منابع طبیعی، حفظ تنوع زیستی و تأمین نیازهای فردی و اجتماعی با همسانی ممکن است. او به تأکید بر حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از بهرهبرداری بیرویه و نادرست از آنها، به دست آوردن رفاه اجتماعی و حفظ تعادل زیست بوم را محور قرار داد.
بنابراین، زیست بوم اقتصادی از دیدگاه نهجالبلاغه یک مفهوم گسترده است که به توازن و هماهنگی بین عوامل مختلف اقتصاد، محیط زیست و اجتماع تأکید دارد. این مفهوم با تأکید بر عدالت، هماهنگی و حفظ منابع طبیعی، به دستآوردن رفاه اجتماعی و حفظ تعادل در جوامع پایدار را ممکن میسازد.